
Margarida Romero, investigadora en Ciències Socials, Intel·ligència Artificial i Educació a l'estudi Ramon Barnils de Ràdio Sant Cugat
ESCOLTA-HO
Si bé sempre es parla d'intel·ligència artificial, la investigadora proposa anomenar aquestes eines "sistemes d'imitació cognitiva", ja que "imiten processos cognitius humans" sense ser realment intel·ligents.
Beneficis i riscos de la IA en educació
La tecnologia per si mateixa no és bona ni dolenta, sinó que depèn dels usos que se li donin. L'experta assenyala la importància del paper i el criteri dels docents a l'hora d'utilitzar aquests programaris: "Els mestres han de pensar si la tecnologia està fent que els alumnes i, fins i tot ells mateixos, siguin consumidors passius o si l'estan fent servir de manera creativa".En aquest sentit, Romero també adverteix de com la delegació excessiva de tasques en la IA podria perjudicar l'aprenentatge dels estudiants: "Aprendre requereix esforç, repetició i freqüència. Això vol dir que els alumnes han de ser conscients que delegar certes tasques a la IA és com fer-se un selfie al gimnàs i marxar sense entrenar", subratlla.
Altres perills que l'experta posa sobre la taula són la desinformació i la censura que poden derivar-se de l'ús de la IA. "És important tenir coneixements disciplinaris forts per detectar incoherències en la informació generada per IA", recalca i alerta sobre la censura que pot manifestar-se amb omissions d'informació sobre temes controvertits en alguns models.
Ara bé, no tot són inconvenients. L'ús d'aquests sistemes també suposa una oportunitat en determinades àrees, com l'aprenentatge d'idiomes o matemàtiques on ofereixen l'oportunitat de tenir un "tutor". Ara bé, l'ús beneficiós d'aquestes eines depenen en gran mesura de la motivació dels alumnes per aprendre.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.