
Pla general del Tapís de la Creació / Cedida a l'ACN per la Catedral de Girona
ESCOLTA-HO

Maria José Gràcia, coordinadora de l'Especialitat de Conservació Preventiva del CRBMC / Foto: Cugat Mèdia
La coordinadora ho ha exemplificat amb el Tapís de la Creació, que està protegit amb una vitrina que regula el microclima i la llum per evitar la degradació dels materials sensibles. "No es tracta només d'intervenir objectes, sinó d'entendre i controlar el seu entorn", ha assegurat.
Segons l'experta, aquesta disciplina implica un treball continuat en espais com museus, arxius i biblioteques per garantir que les condicions ambientals siguin òptimes. A més, també inclou accions com la manipulació adequada de les peces o la formació del personal per minimitzar riscos. "Una bona conservació preventiva redueix la necessitat de futures restauracions", ha remarcat.
Entre els reptes actuals, la coordinadora ha destacats els materials com els metalls arqueològics, fotografies antigues i, sobretot, l'art contemporani i el patrimoni digital, amb riscos d'obsolescència tècnica. En aquest mateix sentit, el canvi climàtic i l'augment del turisme cultural també exigeixen solucions innovadores: "Hem de compatibilitzar l'ús dels espais amb la seva preservació", ha insistit.
El CRBMC col·labora amb projectes com la reorganització de reserves de museus, on es guarden el 80% de les col·leccions. "El debat actual és com obrir aquests espais al públic sense comprometre'n la conservació", ha assenyalat.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.