Aules lliures de religió


  • Comparteix:

marco.simarro

Marco Simarro

Portaveu de la CUP


Publicat: el 30/maig
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Tota religió, i dic tota volent referir-me a qualsevol d'elles, pertany a algun tipus d'institució privada aliena als poders públics. Partint d'aquesta premissa, l'ensenyament de doctrines religioses als centres de la xarxa pública d'educació s'hauria de qüestionar d'arrel. Més enllà que la normativa vigent permeti la possibilitat d'habilitar hores lectives de religió a l'escola pública a demanda de les famílies, aquestes institucions haurien de preservar la laïcitat.

Recentment, ha esclatat una polèmica entre la comunitat educativa de l'escola Collserola pel fet que unes poques famílies han demanat incloure l'assignatura de religió al centre. Un fet que, ben segur, tensionarà el projecte educatiu de l'escola per haver d'adaptar el currículum a aquesta petició. En aquest sentit, el conjunt d'infants del centre es veuran afectats per aquestes necessàries modificacions i, alhora, ens trobarem que el docent per impartir religió serà designat directament pel bisbat. Un fet que, tot i reconegut legalment, sens dubte és un sense sentit.

L'escola pública ha de ser un espai lliure de doctrines que expliquen el món de forma parcial i esbiaixada. D'altra banda, són ja moltes les assignatures curriculars des d'on s'ensenyen valors, ètica, cultura i història dels orígens de la nostra societat. Aquí també s'inclouen les religions com a elements que, certament, han estat i són part de la nostra societat. Ara bé, l'aproximació pedagògica a les mateixes es fa amb l'objectiu de comprendre l'evolució mateixa de la societat, no per instruir parcialment en una religió o altra.

Resulta problemàtic, perquè no és de consens ni democràtic, que a demanda d'un grup menor tota una escola de primària -sí, de primària- vegi condicionat el seu model i projecte educatiu per la inclusió d'una assignatura com religió. Insisteixo amb la idea que explicava al començament: una doctrina que pertany a una institució privada no hauria de tenir cabuda en l'educació pública. Per això ja hi ha ofertes privades i, malauradament, també concertades que compten amb recursos públics que financen models educatius religiosos i segregadors.

La CUP defensem una escola pública, de qualitat, laica i universal. La realitat a Sant Cugat, però, és que des de la regidoria d'educació i des del govern no es protegeix amb prou èmfasi l'escola pública i les decepcions en aquest àmbit són constants: tancament de línies, mancances estructurals i professionals a les escoles bressol, promoció de la concertada i la privada amb recursos públics i un llarg etcètera de polèmiques que se sumen a la inacció enfront d'aquesta recent situació a l'escola Collserola. La pública mereix ser respectada.

MARCO SIMARRO és portaveu de la CUP



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.