L'escola Collserola impulsa l'aprenentatge a l'aire lliure gràcies a un projecte Erasmus+ 

Dotze docents del centre han viatjat a Suècia, Dinamarca i Itàlia per aprendre didàctiques que promouen l'espai exterior com a element educatiu


Temes relacionats

Aprendre (també) fora de l'aula (26/mar/24)


  • Comparteix:

Repensar la manera com s’utilitzen els patis escolars i els entorns propers per enriquir l’experiència de l’alumnat va ser el projecte que l’escola Collserola va proposar al programa Erasmus+ i que va fer realitat el curs passat. L’objectiu del professorat era aprendre noves didàctiques que es poguessin aplicar fora de l’aula i que convertissin els patis en espais educatius, sostenibles i inclusius. De tot el que van aprendre a les mobilitats que van fer a països com Suècia, Dinamarca i Itàlia, l’equip docent del Collserola ja ha començat a implementar activitats fixes a l’exterior en totes les etapes educatives.


Exemples d'arreu d'Europa

''Volíem millorar l’anglès, crear xarxa internacional i, sobretot, aprofitar millor els espais exteriors que tenim'', explica Alberto Agudo, mestre d’anglès del centre i un dels professors que ha impulsat el projecte. Un total de dotze docents de l’escola Collserola van prendre part d’aquestes mobilitats, amb dos o tres mestres a cada destinació.

A la ciutat sueca de Göteborg, per exemple, es va visitar una escola bressol que desenvolupa la seva activitat al carrer perquè no disposa de pati. A Dinamarca, van descobrir escoles on l’aprenentatge a l’exterior és una pràctica habitual, independentment del clima. ‘’Els infants saben que sortiran, independentment del fred o la pluja’’, apunta el mestre.

Convertir el pati en una aula

El procés, però, no ha estat exempt de reptes. ''Hem hagut de fer una feina amb l’alumnat perquè entengui que anar al pati no és només jugar'', explica la mestra Ariadna Caballero que també reconeix l’esforç que ha hagut de fer el professorat en el fet d’adaptar dinàmiques de l’aula a un entorn obert. Al principi fèiem propostes molt rígides, però hem anat aprenent a fer-les més vives'', afegeix. 

Tot i això, els beneficis d’haver sortit de les quatre parets de l’aula comencen a ser evidents: d’una banda, els infants entenen que a fora també s’aprèn. De l’altra, també és rellevant l’impacte d’aprofitar els espais exteriors en l’alumnat amb necessitats educatives especials, perquè repercuteix en el seu benestar i afavoreix la predisposició a l’aprenentatge.  

De cara al futur, l’escola ja prepara un nou projecte Erasmus+, però de llarga durada. ''Quan ho proves, vols repetir. Volem continuar internacionalitzant el centre'', assegura Agudo. Sobre quin consell dona a altres escoles que vulguin engegar un procés similar, el professor ho té clar. ''Tireu-vos-hi de cap. Hem de sortir més, aprofitar el nostre clima i transformar els espais per enriquir l’aprenentatge de tots els infants.''





Alberto Agudo

Presentar-nos a un projecte Erasmus sempre ha estat una inquietud de l'escola. Tenim espais exteriors grans i amplis, però que no s'aprofiten prou. Basant-nos en aquesta idea vam pensar en intentar millorar aquests espais, donar-los un sentit, fer-los més educatius, més sostenibles i més inclusius i així millorar la qualitat de l'ensenyament que fem a l'escola.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.